Sociale medier har solidt tag i danskerne – og endnu mere i Ølsted

Profilbillede
dato

Sociale medier, som Facebook og Instagram, er udbredte og bruges flittigt. I Ølsted bruger 69% sociale medier dagligt, mange af dem flere gange hver dag. Det er højere end gennemsnittet på landsplan, som er på 61%. Målt i tid bruger hver dansker dagligt 49 minutter på sociale medier.

Facebook har førertrøjen på. 61% af danskerne bruger platformen dagligt, viser de seneste tal fra Index Danmark/Gallup. Til sammenligning bruger 31% Instagram, 27% Snapchat og 9% TikTok, som er den nyeste kanal, der især slår sig op på korte videoer.

Uanset kanalen, så er der flere kvinder, end mænd, som bruger de sociale medier og de bruger længere tid end mændene.

Der er også en klar aldersforskel. Teenagere bruger Instagram, Snapchat og TikTok. Unge i 20’erne og 30’erne bruger også Facebook, men meget mindre TikTok. Efter de 40 falder brugen af alle sociale medier. 70-årige og ældre bruger næsten kun Facebook. Det gør 40% af dem dagligt. 

Kilde: Index DK/Gallup 2H20211H2022 - noehow / Raakilde